105. Mi a „mozgás pedagógiája”?

A mozgás pedagógia a nevelést a növekedés, mozgás és élet dinamikus folyamatként látja. Kentenich atya egyik kedvenc mondása volt: „élet csak életből fakad”, vagyis többet tehetünk élő kapcsolat által, mint előadásokon keresztül. Számára a nevelés részét képezte az élet befogadása, felébresztése, ápolása, gyógyítása és ösztönzése. A fejlődésnek ez a dinamikája egyaránt alkalmazható az egyénre és a közösségekre is.

Az élet teljessé tétele. Schönstatt egyházi mozgalom. Stílusa és karizmája megköveteli, hogy szem előtt tartsa és aktívan ápolja a hit, a spiritualitás és a keresztény elköteleződés dinamikus megközelítését. A modern dinamikus szemléletmódok ugyanakkor hajlamosak túlhangsúlyoznia természeti célokat, javakat és a „mozgást” az élet más kulcsfontosságú sajátosságainak kárára. Egy szilárd mozgáspedagógia ezért keresi az élet valamennyi szintjének összekapcsolására kínálkozó lehetőséget személyes és közösségi téren egyaránt. Kutatja a természetes növekedést (beleértve az érzelmi, ösztöni és fizikai fejlődést), a racionális növekedést (beleértve az elme és az akarat fejlődését) és a természetfeletti növekedést (beleértve Isten kegyelmének és szeretetének fejlődését). Ez az összekapcsolás szintén központi tulajdonság a hétköznapok megszentelésében.

Az élet szolgálata. Az élet szolgálata megkívánja, hogy tudjunk együttműködni az élő és organikus folyamatokkal. Ez magába foglalja az élet értékelését és ápolását számtalan különböző szinten, és együttműködést ezekkel a szintekkel, ahogy – néha pozitívan, néha negatívan - hatnak egymásra. Kentenich atya kidolgozott egy négylépéses módszert, arra hogy megfigyeljük az életet és reagáljunk rá, és az „organikus növekedés törvényeit, hogy hatékonyabban szolgálhassuk az életet. A tapasztalat segít nekünk, hogy mikor bízzunk meg az életben és legyünk türelemmel (például, amikor érésre van szüksége) és mikor ösztönözzük azt (például amikor belterjessé, szárazzá, önelégülté vagy önközpontúvá válik) úgy, hogy tiszteletben tartjuk Isten tervének misztériumát, amely minden ember és közösség mögött ott rejtőzik. Más tipikus schönstatti hangsúlyok az élet szolgálatát tekintve az önálló kezdeményezés és kreativitás ápolása (hogy biztosítsa azok kötődését, akik részt kapnak az életből, amely megtalálható bennük és közösségeikben) és egy olyan közösség típus támogatása, amely tiszteletben tartja a különböző egyéniségeket és hivatásokat és a közösségben megtalálható, Isten-adta élet felismeréséből fakadó egységben gyökeredzik.

Életfolyamok. Ahhoz azonban, hogy valóban vezethessük és formálhassuk az életet, tudnunk kell, hogyan inspirálhatjuk, művelhetjük és tarthatjuk tiszteletben az élet nagyobb mozgásait, az úgynevezett „életfolyamokat”. Egy életfolyamról (vagy életsodorról), akkor beszélünk, amikor bizonyos események, vágyak és tendenciák (kegyelmiek vagy gondolatiak egyaránt) egyszerre áramlanak, hogy az életre egy mélyebb módon hassanak. Az életfolyamokra jellemző, hogy sok emberben „megpendítenek egy húrt”, az életfolyamhoz való csatlakozásra ösztönözve őket egyfajta önmeghatározási érzésen keresztül és egy kezdeményezés aktív támogatására vagy elköteleződésre bíztatják őket. Megragadják a szívet és lelki életerővel vagy apostoli/közösségi buzgalommal való új töltekezéshez vezetnek. Az életfolyamok egyaránt lehetnek rövidek vagy hosszúak. Egy hosszú életfolyam Schönstattban például a koronázási életsodor, amely a Schönstatt Nővérek egyszeri koronázásaként kezdődött 1939-ben, de a Girls Youth már 1940-ben követte példájukat. Mindez egy olyan húrt pendített meg a szélesebb mozgalom körében is, hogy a Háromszor Csodálatos Anyát hamarosan számos csoport és személy is megkoronázta, hogy elismerje Mária hatalmát és jóságát és elé tárja saját egyéni kéréseit. Ez az életfolyam napjainkig változatlanul folyik. Egy rövid életsodor lehet egy jubileumi év vagy egy apostoli kezdeményezés, amely megragadja azok szívét, akik érintettek benne és mély nyomot hagy rajtuk még akkor is, ha csupán egy-két évig tart.

Egy mozgáspedagógiát alkalmazó vezető keresni fogja annak módjait, hogy egységbe vonja, inspirálja és előtérbe helyezze az életet, különösen az életfolyamokon keresztül. Ez kiemelkedően fontos egy olyan világban, amelyben a tömegkommunikáció, a marketing és a divat dominál. A személyek és közösségek elkötelezése tendenciákon és áramlatokon keresztül felhasználható lelki és morális személyiségformálásra, feltéve, hogy az ember lényegét tiszteletben tartjuk és előtérbe helyezzük, a személyes szabadságra és az Istengyermekség méltóságára alapozva. Itt fel kell hívni a figyelmet, hogy a mozgáspedagógia alkalmazása türelmet, kreativitást és szilárd hitet igényel, meggyőződést abban, hogy a legmélyebb életet Isten és a vele való hiteles találkozás kavarja fel. Néha egy életfolyam többé-kevésbé magától fejlődhet. Ilyen esetben gondosan ápolnunk kell azt. Máskor, különböző dolgokat kell kipróbálnunk, amíg valami „megpendít egy húrt” és megragadja a szíveket. De, ha egy életfolyamot egyszer megtalálunk, akkor az bármely elméleti előadásnál vagy különálló feladatnál jobban és tartósabban elkötelezheti az egész embert. Az életfolyamon keresztüli nevelés egyik legkiemelkedőbb példája Schönstatt közösség eszménye.