- Bemutatkozás
- Aktuális
- Jelmondat
- 2017 – Élő közösségben céljaid felé
- Korábbi jelmondatok
- 2016 – Növekedjünk közösségben az alapokhoz hűen!
- 2015 - Derűvel építsük a jövőt!
- 2014 - Új világ, új misszió
- 2013 – Taníts minket nevelni
- 2012 - Szövetséged sürget minket
- 2011 - Forrásodból akarunk meríteni
- 2010 - Maradj velünk - Engem küldj
- 2009 - Veled és érted
- 2008 - Reménnyel céljaink felé
- 2006 - Jelenlétedben járni
- 2005 - Veled minden nap
- Évfordulóink
- Schönstatt
- Krónika
- Schönstatt +
- Linkek
104. Mi az „organikus gondolkozás”?
Definíció: Kentenich atya az „organikus gondolkozás” kifejezést a „mechanikus gondolkozás” párjaként alkotta meg. Az előbbi egy olyan egészséges gondolkozásmód, amely szemben áll a mechanikus gondolkozással, és képes meggyógyítani azt. Ahogy az „organikus” szó is jelzi, ez a gondolati rendszer az életet élő szervezetként értelmezi, vagyis kapcsolatainak és kötődéseinek élő környezetében. Ezért ez integrált gondolkodás is: összekapcsolja a természetet és a kegyelmet, a fejet és a szívet, a hitet és az életet, Istent és a világot. Szétválasztás helyett egyesíti az élet azon aspektusait, amelyek kapcsolatban állnak egymással:
1. kapcsolódó eszmék és az élet,
2. Isten, az elsődleges ok és minden másodlagos ok,
3. életfolyamatok, amelyek kapcsolatban állnak egymással,
4. eszmék, amelyek összetartoznak.
Az organikus gondolkozás szintetizál. Kentenich atya gyakran egyszerű latin szókincs segítségével írta le – ez egy „et…et…” (is…is…) és nem egy „aut…aut…” (vagy…vagy…) gondolkozásmód. Ezzel arra utalt, hogy az organikus gondolkozás nem játssza ki a realitásokat egymás ellen (Isten és világ, hit és értelem, Jézus és Egyház, Szentírás és tradíció, liturgia és népszerű vallásosság, Krisztus és Mária, stb.), hanem keresi azt a módot, amelyen kapcsolódnak egymáshoz. Mindehhez alapvető segítséget nyújt a szimbolikus gondolkozás. Szimbólumokon keresztül könnyebben megragadhatjuk az élet egészét és az organikus realitásokat, mint önmagában az analizálás segítségével.
Organikus gondolkozás, szeretet és élet: Kentenich atya kihangsúlyozta, hogy a mechanikus gondolkozás meggyógyítása nem pusztán a megfelelő organikus gondolkozás kérdése, hanem az organikus életé és szereteté is. Mindezeket egyenlővé tette a hétköznapok megszentelésével. 1955-ben és később ezt a kifejezést használta, hogy leírja 1949. május 31-ének misszióját – ez az „organikus gondolkozás, szeretet és élet keresztes hadjárata”. Schönstatt életének organikus minősége szintén elválaszthatatlan annak spiritualitásától.